مجله اینترنتی کودک من ❤❤

هفته 1-2 نوزاد شما

1390/11/27 10:54
نویسنده : نوشین
1,691 بازدید
اشتراک گذاری

مجله کودک من

مجله کودک من

هفتۀ 1-2:

تبریکات صمیمانۀ ما را برای تولد فرزند عزیزتان بپذیرید. مراقبت از نوزاد در مواقعی می تواند ترسناک و همراه با دلهره باشد، ولی خیلی زودتر از آنچه فکرش را بکنید شما و نوزادتان یکدیگر را می شناسید و شما با نیازهای او آشنا می شوید. مادر و پدر شدن شدن یک تغییر بسیار عظیم در زندگی شما است که باید خود را با این تغییرات هماهنگ کنید.اطمینان حاصل کنید که حداقل در هفته های اول از کمک نزدیکانتان استفادۀ بهینه را می برید.

 

نوزاد:

 

نوزادان در طول روز بین 6 مرحله حرکت می کنند. نوزاد شما می تواند در در هرزمان از روز در یکی از مراحل خواب عمیق، خواب سبک، خواب آلودگی، بیداری سرحال، بیداری ولی در حال غر زدن و گریه کردن باشد. بسیار مهم است که بتوانید خود را با این مراحل او آشنا کرده و بدین ترتیب می توانید نیازهای او را بهتر متوجه شده و آنها را پیش بینی کنید.

 

از لحاظ ارتباط برقرار کردن با محیط اطراف، والدین و خواهر و برادر بزرگتر نوزاد عکس العمل چندانی از خود نشان نمی دهد.در این هفته ها او بیشتر وقت خود را در خواب سپری می کند. حتی در بیشتر مواقع شما باید او را برای شیر دادن و یا عوض کردن بیدار کنید. در این زمان شما مشتاقانه منتظر بیدار شدن او هستید تا با او بازی کنید. از زمانهای بیداری نوزاد بیشترین استفاده را برای نزدیک شدن به او استفاده کنید. او را بغل کرده و با او حرف بزنید.

نوزاد شما مکن است با شنیدن صداهای بلند مانندصدای جارو برقی یا زنگ تلفن از جا بپرد ولی وقتی که خواب است این صداها او رابیدار نمی کنند بلکه فقط ممکن است او کمی در جایش تکان بخورد. سعی کنید که از همان ابتدا او رابه خوابیدن با سر و صدا عادت دهید.

 

.

مراحل رشد نوزاد:

 

رشد فیزیکی:

 

- در دو هفتۀ اول زندگی نوزاد بیشتر زمان خود را در خواب می گذراند.ولی در زمان های کوتاه بیداری متوجه می شوید که او با دقت به صورت شما نگاه میکند. درواقع صورت انسان برای نوزاد بهترین منظره برای نگاه کردن می باشد.

 

- ازآنجاییکه نوزاد 9 ماه گذشته را به صورت گوله شده در شکم شما سپری کرده است، همچنان پس از تولد دستها و پاهایش را به درون شکمش جمع می کند. اگر پاهای او کمانی به نظر می آیند نگران نباشید این بخاطر همان جمع شدگی داخل رحم می باشد وتا 5-6 ماهگی پاهایش کامل صاف می شوند.

 

- نوزاد شما ممکن است دراین هفته های اول قادر باشد که گردنش را برای دقایقی کوتاه نگه دارد. بخصوص اگر او را دمر بخوابانید او سعی در بالا آوردن سرش می کند.ولی اگر او قادر به انجام این کار نیست نگران نشوید به احتمال بسیار تا پایان این ماه موفق می شود.

 

- قوای بینایی کودک درهنگام تولد بسیار ضعیف است و او قادر به دیدن اشیاء از فاصلۀ دور نیست. همچنی او اشیاء نزدیک رابه صورت تار می بیند.او علاقۀ خاصی به دیدن صورت افرادوهمچنن رنگهای متضادو پررنگ مانند سیاه و سفید و یا قرمز وسفید می باشد.

 

رشد ذهنی:

 

- در حال حاضر مهمترین چیز درزندگی کودکتان غذا خوردن می باشد. سپس بافاصلۀ کم از آن خوابیدن از همه چیز برایش مهم تر است. نوزادان در طول 24 ساعت هر 2 تا 3 ساعت یکباربه شیر خوردن احتیاج دارند. همچنین حدود 16 تا 18 ساعت از شبانه روز رادر خواب سپری می کنند. این خوابیدن نه تنها به آنها انرژی می دهد بلکه برای رشد مغزی اشان نیز ضروی است.

 

- هنوز شخصیت خاص نوزاد شما شکل نگرفته است. تنها راه ارتباط برقرر کردن ما محیط اطراف برای او گریه کردن است. او در طول روز بین 6 فاز ذکر شده در حال سیر کردن می باشد.

 

- در حال حاضر جالب ترین چیز برای نوزادتان صورت شماست. پس تا حد امکان او را بغل کرده و به خود نزدیک نگه دارید. همچنین در زمانی که برای بازی کردن با او می گذرانید سعی کنید که اشیایی را که تفاوت رنگ زیاد مانند سفید و سیاه به او نشان دهید.

 

- قدرت یادگیری در نوزاد از همان روز اول فعال است. بنابراین از هر فرصتی برای اشنا کردن او با دنیای اطرافش استفاده کنید. تا جاییکه می توانید با او حرف بزنید، با اینکه هم اکنون این ارتباط یک طرفه است ولی این کلمات محبت آمیز شما جایی در مغز او حک می شود.

 

- نوزاد از همان ابتدا سعی در تقلید کردن چیز هایی که می بیند، می کند. اگر برای او زبانتان را در بیاورید می بینید که او نیز سعی در بیرون آوردن زبانش می کند. اگر الان نتواند زبانش را در بیاورد تا هفته های دیگر موفق می شود.

 

رشد احساسی:

 

.فعال ترین و کامل ترین حس نوزاد پس از دنیا آمدن حس لامسۀ او می باشد. در هفتۀ اول متوجه می شوید که با نوازش کردن، بوسیدن و آغوش گرفتن می توانید آرامش کنید. از هفتۀ دوم او به صدای شما نیز عکس العمل نشام داده و می بینید که حتی با آرام صحبت کردن با او می توانید آرامش کنید.

 

بند ناف نوزاد:

 

.یکی از کارهای شما در 2 هفتۀ اول زندگی فرزندتان مراقبت از بند ناف اوست. برخی از پزشکان توصیه می کنند که محل بند ناف را با پنبۀ آغشته به الکل تمیز نگه دارید در حالیکه برخی دیگر معتقدند که تنها ان محل را خشک و تمیز نگه دارید. به تدریج متوجه می شوید که بند ناف خشک شده تا اینکه کاملاً جدا شده و بیفتد. ممکن است در زمان افتادن بند ناف اطراف آن کمی خون بیاید ولی این کاملاً طبیعی است.

 

مدفوع نوزاد:

 

.

اولین بارهایی که نوزاد پوشک خود را کثیف می کند، مدفوع او سیاه و یا سبز پر رنگ است. اما پس از آن بستگی به نوع تغذی ای که برای او در نظر گرفته این مدفوعش فرق می کند. اگر او شیر مادر می خورد مدفوعش احتمالاً زرد رنگ و شل می باشد. ولی اگر او از شیر خشک تغذیه می شود، مدفوعش زرد- قهوه ای می باشد و بسیار سفت تر از کودکان شیر مادری، طوری که ممکن است به نظر آید که او یبوست است. معولا دفعات کثیف کردن پوشک در کودکان شیر مادری بیشتر از شیر خشکی ها می باشد. این دفعات می تواند از چند بار در هفته تا چند بار در روز بین نوزادان متفاوت باشد.

 

چه چیزهایی ممکن است در هفتۀ 1 و 2 شما را نگران کند؟

زردی:

بسیاری از نوزادان چند روز پس از تولدشان دچار زردی می شوند. زردی معمولاً در میان نوزادان تغذیه شده با شیر مادر رایج تر است. اگر فکر کردید که نوزادتان زرد از معمول به نظر می رسد سریع او را نزد پزشک ببرید تا با یک ازمایش خون بیماری را تشخیص و درمان لازم راانجام دهد.

 

آیا نوزاد شما شیر بالا می آورد؟

 

مقدار کمی بالا آوردن شیر در زمانی که باد گلوی نوزاد را می ÷یرید، طبیعی است. اما اگر فرزند شما بیش از حد معمول بالا می آورد و یا اینکه در مواقعی غیر از باد گلو گرفتن و به صورت جهشی بالا می آورد، حتماً ب پزشک مشورت کنید. او ممکن است دچار ریفلاکس باشد.در این صورت پزشک او شما را برای راههای درمان راهنمایی خواهد کرد.

 

 

اسباب بازی های مناسب سن کودک:

 

 

- جقجقه

- موبایل های بالای تخت نوزاد که می چرخند و آهنگ می زنند.

- اسباب بازی های نرم و پارچه ای

- اسباب بازی هایی که چراغ دارند.

- آینه های نشکن

 

پارسال این موقع.....

 

.پارسال این زمان شما حتی هنوز باردار نشده بودید. باورتان می شود که زمان چقدر سریع می گذرد! بنابراین از هر لحظۀ با نوزاد بودنتان لذت ببرید زیرا قیل از اینکه متوجه شوید می بینید که فرزندتان تبدبل به یک کودک نوپا شده که ایده ها و نظرات خود را دارد و کلمۀ مورد علاقه اش نیز «نه» گفتن است

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)