مجله اینترنتی کودک من ❤❤

هفته 5 نوزاد شما

1390/11/23 14:42
نویسنده : نوشین
1,988 بازدید
اشتراک گذاری
مجله کودک من

 

 

 مجله کودک من

 

 

 

 

 

هفتۀ 5:

 

یک ماه از تولد فرزند زیبای شما می گذرد.او از یک نوزاد به یک شیرخوار تبدیل شده است. به احتمال زیاد تا به حال خستگی تولد از تن هر دوی شما درآمده است و هر دو به زندگی جدیدتان عادت کرده اید.(بدانید که این تغییر برای او بسیار بزرگ تر بوده است او از محیط امن رحم شما به این دنیای بزرگ آمده است). هر چند که ممکن است خستگی و شب بیداری ها به شما فشار آورد. بهتر است مراقب علایم گرفتگي خلق و افسردگی پس از زایمان باشید.

 

نوزاد:

 

 

ممکن است اکنون نوزاد شما از روتینی خاص برای خوردن و خوابیدن پیروی کند. حرکات نامنظم و تشنجی مانند او جای خود رابه حرکاتی نرم تر و منظم تر داده اند. با اینکه او اکنون برای مدت کوتاه می تواند سرش را نگه دارد ولی همچنان شما باید در هنگام بغل کردن او مراقب گردنش باشید. اگر تاکنون او خستگی شما را با لبخندش از تنتان در نیاورده، ممکن است در این هفته با لبخندی بی دندان و لثه ای دل شما را آب کند. البته این خنده معنای واقعی خنده را دارد ممکن است کودک از هفته های اول حالت لبخند را به صورتش بگیرد ولی آن تنها انقباضات عضلات صورتش بوده است.

 

..

مراحل رشد نوزاد:

 

رشد فیزیکی:

 

- در ماه قبل نوزاد شما شروع به نگه داشتن گردنش در زاویۀ 45 درجه کرد، دراین هفته او قادر خواهد بود برای مدت بیشتری سرش را نگه دارد.

 

- برخی کودکان دراین هفته قادرند در حالت دمر سرشان را از یک طرف به طرف دیگر بچرخانند.

 

- همچنان ممکن است دستها و پاهای او به درون شکمش جمع باشد. اگر پاهای او کمانی به نظر می آیند نگران نباشید این بخاطر همان جمع شدگی داخل رحم می باشد وتا 5-6 ماهگی پاهایش کامل صاف می شوند.

 

رشد ذهنی:

 

- او اکنون به محیط اطرافش بیشتر عکس العمل نشان می دهد. ممکن است باشنیدن صداهایی مانند زنگ در و یا صدای سوت سرش را برگرداند، از خود صدا در آورد و یا لبخند بزند.

 

- او اکنون شروع به در آوردن صداهایی مانند کو و قان و قون کردن کرده است، حتماً به او با صداهای مشابه پاسخ دهید.

 

- قدرت یادگیری در نوزاد بسیارفعال است. بنابراین از هر فرصتی برای اشنا کردن او با دنیای اطرافش استفاده کنید. تا جاییکه می توانید با او حرف بزنید، با اینکه هم اکنون این ارتباط یک طرفه است ولی این کلمات محبت آمیز شما جایی در مغز او حک می شود.

 

- او ممکن است در پاسخ به لبخند شما لبخند بزند. پس معطل چه هستید لبخند زدن را برای او به یک عادت تبدیل کنید.

 

رشد احساسی:

 

- کودکان در این سن با مک زدن آرام می شوند و از لحاظ غریزی به مک زدن نیاز دارند. اگر بخواهید به او پستانک بدهید می توانیداز این هفته شروع کنید ولی دادن پستانک زودتر از این هفته توصیه نمی شود.

 

- او ممکن است با دیدن چهره های آشنا مثل چهرۀ پدر و مادر لبخند بزند.

 

چه چیزهایی ممکن است در هفتۀ 5 شما را نگران کند؟

 

Cradle Cap:

 

این یک عارضۀ پوستی است که معمولاً درپوست سر کودک مشاهده می شود. کرادل کپ شبیه به شوره یا پوستۀ سر در بزرگسالان می باشد. در واقع اینها لایه های پوست قدیمی هستند که با ایجاد لایه های جدید هنوز نریخته اند. شامپوهای مخصوص برای از بین بردن این پوستها وجود دارند. روش دیگر برای ازبین بردن آنها این است که اولاً هرروز سر کودک را نشورید و دیگر اینکه قبل از حمام سر او را باروغن زیتون بی بو چرب کنید تا این پوسته ها کامل خیس بخورند و سپس او ر به حمام برده و سرش را شامپو کنید.

 

اسباب بازی های مناسب سن کودک:

 

- جقجقه

- موبایل های بالای تخت نوزاد که می چرخند و آهنگ می زنند.

- اسباب بازی های نرم و پارچه ای

- اسباب بازی هایی که چراغ دارند.

- آینه های نشکن

- کتاب های پارچه ای با عکسهای رنگی

- اسباب بازی هایی که آهنگ یا موسیقی می زنند.

 

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

ساناز
8 خرداد 91 10:55
سلام از شما ممنونم خیلی سایتتون عالی حالا که اقدام کردم به بچه دار شدن خیلی چیزا یاد گرفتم فقط اگه میشه مطالباتونو بیشتر کنین خیلی ممنووووووووووووووووووووون


سلام
ممنون از لطف شما