مجله اینترنتی کودک من ❤❤

هفته 3-4 نوزاد شما

1390/12/22 9:36
نویسنده : نوشین
1,911 بازدید
اشتراک گذاری

مجله کودک من

مجله کودک من

هفتۀ 3-4:

 

با گذشت هر هفته از تولد فرزندتان، مشاهده می کنید که او هوشیار تر می شود. بنابراین شما زمان بیشتری دارید که از او لذت ببرید. همچنین اواکنون توجه بیشتری به اطرافش نشان می دهد و مشاهده می کنید که او چیزهای جدید هر چند که ممکن است کم باشند،یاد می گیرد.

در این زمان او ممکن است در زمان خواب با صداهای اطراف بپرد ولی از خواب بیدار نمی شود. این صداها می تواند صدای جاروبرقی،زنگ در یا تلفن باشد. این عکس العمل او نه تنها او را محافظت می کند بلکه به او کمک کی کند تا بتواند در هر جا حتی با وجود سر و صدا بخوابد.

 

مراحل رشد نوزاد:

 

رشد فیزیکی:

 

- او همچنان بیشتر زمان خود را در خواب می گذراند. ولی در زمان های کوتاه بیداری متوجه می شوید دقت بیشتری به محیط اطراف دارد. همچنان صورت انسان برای او بهترین منظره برای نگاه کردن می باشد.

 

- ازآنجاییکه نوزاد 9 ماه گذشته را به صورت گوله شده در شکم شما سپری کرده است، همچنان پس از تولد دستها و پاهایش را به درون شکمش جمع می کند. اگر پاهای او کمانی به نظر می آیند نگران نباشید این بخاطر همان جمع شدگی داخل رحم می باشد وتا 5-6 ماهگی پاهایش کامل صاف می شوند.

 

- در پایان این ماه به احتمال بسیار زیاد او قادراست در حالت دمر سرش را بالا آورده و گردنش را نگه دارد. در این زمان برخی از نوزادان قادر هستند سر خود را در زاویۀ 45 درجه نگه دارند. دستۀ کمتری از نوزادان قادرند که سر خود را در این ماه در زاویۀ 90 درجه نگه دارند.

 

- از آنجاییکه سیستم عصبی و کنترل عضلات او کامل تر شده اند، حرکات ناگهانی و تشنجی او جای خود را به حرکاتی نرم تر می دهند. ولی همچنان قوۀ مک زدن عکس العمل غالب بر سایر عکس العمل های اوست.

 

- قوای بینایی کودک همچنان ضعیف است و او قادر به دیدن اشیاء از فاصلۀ دور نیست. او علاقۀ خاصی به دیدن صورت افرادوهمچنن رنگهای متضادو پررنگ مانند سیاه و سفید و یا قرمز وسفید می باشد.

 

رشد ذهنی:

 

- در حال حاضر مهمترین چیز درزندگی کودکتان غذا خوردن می باشد. سپس بافاصلۀ کم از آن خوابیدن از همه چیز برایش مهم تر است. نوزادان در طول 24 ساعت هر 2 تا 3 ساعت یکباربه شیر خوردن احتیاج دارند. همچنین حدود 16 تا 18 ساعت از شبانه روز رادر خواب سپری می کنند. این خوابیدن نه تنها به آنها انرژی می دهد بلکه برای رشد مغزی اشان نیز ضروی است.

 

- در این هفته ها مشاهده خواهید کرد که نوزادتان علاوه بر گریه کردن صداهای دیگر نیز از خود درمی آورد. این قان و قون کردن های اولیه راه دیگری برای نوزاد جهت ارتباط برقرار کردن با شما می باشد.

 

- اگر خوش شانس باشید ممکن است در این هفته اولین لبخند فرزند عزیزتان را ببینید. پس دوربین هایتان را آماده دم دست داشته باشید تا بتوانید این لحظۀ به یاد ماندنی را به ثبت برسانید.

 

- در حال حاضر جالب ترین چیز برای نوزادتان صورت شماست. پس تا حد امکان او را بغل کرده و به خود نزدیک نگه دارید. همچنین در زمانی که برای بازی کردن با او می گذرانید سعی کنید که اشیایی را که تفاوت رنگ زیاد مانند سفید و سیاه به او نشان دهید.

 

- قدرت یادگیری در نوزاد از همان روز اول فعال است. بنابراین از هر فرصتی برای اشنا کردن او با دنیای اطرافش استفاده کنید. در صورت مساعد بودن هوا او را بیرون ببرید و در زیر یک درخت بگذارید. نگاه کردن به تکان خوردن برگها در باد برای نوزاد بسیار جالب است. تا جاییکه می توانید با او حرف بزنید، با اینکه هم اکنون این ارتباط یک طرفه است ولی این کلمات محبت آمیز شما جایی در مغز او حک می شود.

 

- نوزاد از همان ابتدا سعی در تقلید کردن چیز هایی که می بیند، می کند. اگر برای او زبانتان را در بیاورید می بینید که او نیز سعی در بیرون آوردن زبانش می کند.

 

رشد احساسی:

 

.اکنون کودک شما می تواند احساساتش را به گونه های متفاوت به شما نشان می دهد. اگر زمانی که با او بازی می کنید این بازی برایش زیاده از حد باشد، ممکن است خمیازه بکشد، رویش را برگرداند، خودش را جمع و یا گریه کند. اما زمانی که از چیزی لذت می برد ممکن است ذوق کرده و با صدای کو مانند این ذوق کردن ها را نشان دهد. خوب به حرکات او توجه کنید و طبق میل او با او رفتار کنید.

 

اولین ویزیت پزشک اطفال:

 

- زمانی بین 2 هفتگی تا یک ماهگی نوزاد لازم است که او را نزد پزشک اطفال برای معاینه ببرید. این ویزیت ها معمولاً بین پزشکان متفاوت یکسان می باشند. چیزهایی که پزشک شما بررسی می کند عبارتند از:

- قد، وزن و اندازۀ دور سر نوزاد. با توجه به اعداد اندازه گیری شده پزشک یک منحنی رشد برای کودکتان درست می کند تا با استفاده از آن از رشد صحیح کودک خاطر جمع شود.

- پزشک به صدای قلب و ریه های کودک گوش می دهد، شکم او را معاینه می کند تا مطمین شود تودۀ سفتی در آن وجود ندارد،همچنین پاهای نوزاد را معاینه می کند تا اطمینان حاصل کند در رفتگی در لگن وجود ندارد.

- قسمت نرم سر کودک معاینه می شود تا اطمینان حاصل شود که این استخوانها زود بسته نمی شوند تا به مغز فرصت کافی برای رشد کردن بدهند.

- همچنین پزشک با شما در مورد واکسیناسیون نوزادتان صحبت می کند تا همۀ واکسیناسیون او رابه روز داشته باشید.

 

چه چیزهایی ممکن است در هفتۀ 3 و 4 شما را نگران کند؟

 

کولیک:

کولیک کلمه ای است که پشت والدین با شنیدن آن می لرزد. تقريبا 20 ٪ همه شيرخواران دچار كوليك مي شوند. كوليك يك اصطلاح كلي براي گريه هاي غير قابل كنترل در كودكي كه از ساير جهات سالم است، می باشد. شيرخوار دچار كوليك بيش از سه ساعت در روز و براي بيش از سه روز در هفته گريه مي كند. ممکن است فکر کنید که این خیلی هم بد نیست ولی واقعیت این است که معمولاً کودکان کولیکی بیش از سه ساعت در روز و 6-7 روز در هفته گریه می کنند. کولیک ممکن ای خودش را از 3 هفتگی کودک نشان داه و تا 4 ماهگی به طول انجامد.

 

علت اصلی کولیک کامل مشخص نیست اما برخی از پزشکان معتقدند مشکل در سيستم گوارش نابالغ شيرخواران است. دستگاه گوارش نوزادان داراي مقادير بسيار كم آنزيمها و شيره هاي گوارشي است كه مسئول هضم مواد غذايي هستند.همین امر باعث می شود که شیر در دستگاه گوارش به خوبی هضم نشده و باعث ایجاد نفق و ناراحتی کودک شود. برخی نیز معتقدند که سيستم عصبي در حال تكامل در كودكان به آساني دچار هيجان مي شود. بعضي از كارشناسان نيز اين نظريه را مطرح مي كنند كه در كودكي كه دچار خستگي يا تحريك بيش از حد مي شود، كوليك مي تواند راهكار او براي قطع محركهاي اطراف باشد تا وي بتواند آرامش دوباره اش را بدست آورد. اگر سیر است، باد گلویش گرفته شده و خشک است ولی لاینقطع گریه می کند تنها کاری که از دست شما بر می آیداین است که سعی در آرام کردن او کنید.او را در آغوش گرفته راه ببرید و یا در حالیکه در بغلتان است او را تاب دهید. کودک را دمر خوابانده وبه آرامی پشتش را ماساژ دهید. می توانید حمام آب گرم را نیز امتحان کنید بسیاری از والدین روی موثر بودن آن قسم می خورند. برخی قطره ها و یا شربت های خوراکی نیز وجود داردکه با دادن آن به کودک می توان نفخ را از بین برد و پس از آن کودک احساس راحتی می کند. ، اما اگر هیچ کدام از این راه کارها اثر نداشت و کودکتان همچنان گریه می کرد، به یاد داشته باشید که خود شما هم به استراحت نیاز دارید. گریه مدام کودک باعث تلاطم خاطر شما می شود پس اگر از سلامت او مطمین هستید، هیچ اشکالی ندارد که کمی او را در جایی امن مانند تختش تنها بگذارید وخود برای تمدد اعصاب به اطاق دیگری بروید. در غیر اینصورت پریشان خاطری اوباعث کم شدن صبر شما می شود،و شما برای مادری خوب بودن به صبر بسیار نیاز دارید!

 

اسباب بازی های مناسب سن کودک:

 

- جقجقه

- موبایل های بالای تخت نوزاد که می چرخند و آهنگ می زنند.

- اسباب بازی های نرم و پارچه ای

- اسباب بازی هایی که چراغ دارند.

- آینه های نشکن

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)