مجله اینترنتی کودک من ❤❤

مهار شیطنتهای کودکانه

1390/11/15 21:51
نویسنده : نوشین
2,159 بازدید
اشتراک گذاری

مجله کودک من

يکي ازاختلالات رفتاري شايع کودکان، ADHD يا اختلال بيش فعالي و فقدان توجه است که در اکثر مواقع والدين کودک مستاصل مي شوند و رفتارهاي کودکانشان را خارج از کنترلشان مي پندارند. اگر شما نيز خود را  يکي از آن والدين درمانده مي دانيد با ما همراه شويد تا بتوانيد شيطنت ورفتارهاي تحمل ناپذير کودکتان را مديريت و کنترل نمائيد.

 

مجله کودک من

يکي ازاختلالات رفتاري شايع کودکان، ADHD يا اختلال بيش فعالي و فقدان توجه است که در اکثر مواقع والدين کودک مستاصل مي شوند و رفتارهاي کودکانشان را خارج از کنترلشان مي پندارند. اگر شما نيز خود را  يکي از آن والدين درمانده مي دانيد با ما همراه شويد تا بتوانيد شيطنت ورفتارهاي تحمل ناپذير کودکتان را مديريت و کنترل نمائيد.

پيش فعالي در کودکان

همانطور که مي دانيد کودکان بيش فعال بدون فکر کردن رفتار مي کنند، بيش از اندازه فعالند و در تمرکز کردن مشکل دارند. اين کودکان بر خلاف عقيده والدينشان که فکر مي کنند آنها به قصد و براي دست انداختن والدينشان رفتارهايي نامناسب انجام مي دهند، متوجه انتظارات والدينشان مي شوند اما به خاطر درون نا آرام و پر تلاطمشان نمي‌توانند آرام باشند و براي انجام خواسته ها و انتظارات والدينشان دقت کنند و به جزئيات توجه کنند. با کاربست صحيح راهبردهاي ذيل مي توانيد به کنترل دلخواه خود در اين باب دست يابيد.

*محيط خانه را براي کودکتان آرام و بدون تنش کنيد. اکثر کودکان در پاسخ به حالات اضطرابي و هيجاني موجود در خانه چنين رفتارهايي  را مرتکب مي شوند.

*براي کودک بيش فعال خود  برنامه ريزي کنيد و زمان بندي خاصي را براي انجام هر کاري در نظر بگيريد و در اين چارچوب رفتاري و زماني کوچکترين قصور و کوتاهي فرزندتان را نپذيريد. مثلا، اگر قرار است در روز تنها يک ساعت بازي رايانه اي داشته باشد به او يادآوري کنيد که فقط 5 دقيقه تا پايان زمان مشخص شده وقت دارد و پس از اتمام آن زمان، ديگر اجازه بازي نخواهد داشت. بدين طريق به مرور زمان شما خواهيد توانست به او ياد دهيد و او را عادت دهيد که چگونه بتواند خود را با شرايط زماني موجود سازگار کند و از اتلاف وقت و کمبود وقت و ناراحتي متعاقب آن جلوگيري نمايد.

نکته: در ابتداي اجراي اين برنامه، براي وارد نشدن فشار و استرس به کودک، فرصتهاي زماني لازم  براي انجام کارها را خيلي محدود نکنيد که کودک نتواند از عهده انجام آنها بر نيايد.

نکته: به کودک خود تفهيم کنيد، او خود مسئول انجام وسازماندهي کارهاي شخصي و وظايف محوله است و انتظار کمک و ياري از سوي شما را نداشته باشد. حتي زماني که در تنگناي زماني نيز قرار مي گيريد، فراتر از آن محدوده زماني مقرر شده، به کودک وقت ندهيد و به عهد خود وفادار بمانيد تا او را عادت دهيد که بايستي خود بتواند از عهده سر و سامان بخشيدن به کارهايش بر آئيد و براي انجام کارها به شما متکي نباشد و روي کمک شما حسابي باز نکند.

مقايسه رفتار درست و غلط را به خود کودک واگذار کنيد و در صورت عدم توانايي او در اين مقايسه، وارد عمل شويد و در اين مهم او را ياري دهيد

*رعايت و پيروي از قوانين را به او گوشزد کنيد و به او يادآور شويد اطاعت از آن قوانين لازم و ضروري است. برخي از والدين نا آگاه، به اشتباه فهرستي از نبايدهاي رفتاري را در اختيار کودک قرار مي دهند و هرگز نتيجه دلخواه را نيز کسب نمي کنند، لذا براي موفقيت در انجام اين طرح بهتر است به تدريج آن هم با کارهاي کوچک و آسان شروع کنيد و تدريجا به جزئيات رفتاري بپردازيد.

نکته: در صورت پيروي از قوانين، کودک را تشويق کنيد و به طور غير مستقيم قانون ديگري را وارد چرخه  رفتاري کنيد. اما در صورت نافرماني، او را تنبيه يا سرزنش نکنيد بلکه با او قرار ديگري بگذاريد ويا از يک قرارداد نشانه اي استفاده کنيد. مثلا به او بگوييد اگر در مهماني شلوغ کني من سرفه خواهم کرد تا تو متوجه اشتباهت شوي و رفتارت را اصلاح کني.

نکته: نکات منفي و اشتباهات او را مرتب يادآور نشويد، ذکر رفتارهاي مثبت و درست بيشترين تاثير درماني را دارد. برخي از والدين بي درنگ و پيوسته حتي کوچکترين اشتباهات کودک را تذکر مي دهند و در مقابل رفتارهاي مثبت و صحيح او را ناديده گرفته و تحسين نمي کنند. بهتر است رفتارهاي پسنديده او تشويق کنيد و در آن زمان رفتارهاي مثبت ديگر متناسب با آن رفتار را به طور غير مستقيم  به او يادآوري کنيد.

پيش فعالي در کودکان

نکته:

مقايسه رفتار درست و غلط را به خود کودک واگذار کنيد و در صورت عدم توانايي او در اين مقايسه، وارد عمل شويد و در اين مهم او را ياري دهيد.

*به او مسئوليت دهيد ودر حد توانش از او انتظار داشته باشيد. در صورت محول کردن وظيفه اي به کودک بهتر است او را براي اتمام آن کار تشويق کنيد و با لحني دوستانه و با احترام از او بخواهيد کارش را به پايان برساند و آن را نيمه کاره نگذاشته و به کار ديگري نپردازد.

*برخي از والدين در برابر رفتار چنين کودکاني ساده انديشند و به طرز ناموجهي برخورد مي کنند و حربه مقابله خود را انتقاد،سرزنش،غرزدن،يادآوري رفتارهاي اشتباه  کودک و در بسياري از موارد تنبيه بدني قرار مي دهند. به جاي اين روش تربيتي نادرست، توصيه مي شود  رفتارهاي مثبت او را مورد توجه قرار دهيد، بسيار او را در آغوش گرفته و نوازش کنيد و رفتارهاي صحيح او را تشويق کرده و مورد توجه قرار دهيد. از آنجايي که اين کودکان بسيار نيازمند توجه والدين و اطرافيان هستند و غالبا نيز از اين ستايش محروم هستند، توجه ومورد اهميت قرار گرفتن توسط اطرافيان علي الخصوص والدين و ديگر اعضاي خانواده مي تواند کليد رهگشا و انگيزه اي براي پيشرفت و بهبود او باشد.

*تغذيه کودک را تا حد امکان کنترل کنيد و کمتر اجازه دهيد از تنقلاتي چون شکلات، چيپس، پفک، ... و حتي غذاهاي آماده و فست فود، ... تا حد امکان کمتراستفاده نمايند. مادران بهتر است در اين زمينه خلاقيت نشان داده و مطابق ميل و دلخواه کودک و با تزئينات کودکانه غذاهايي سالم و مغذي تهيه کنند. 

منبع : تبيان

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)