مجله اینترنتی کودک من ❤❤

خوبی و بدی های پستانک

1390/12/7 8:59
نویسنده : نوشین
1,737 بازدید
اشتراک گذاری

                                    محله کودک من

این سوال بسیاری از پدر و مادرهاست که نمی دانند استفاده از پستانک برای کودکشان مضر است یا به او کمک می کند. متخصصان اعتقاد دارند تصمیم گرفتن درباره استفاده از پستانک فقط و فقط به پدر و مادر کودک بستگی دارد. اما آنها به پدر و مادرها هشدار می دهند در صورت استفاده، مزایا و معایبش را بدانند و با راه های ترک این عادت نیز آشنا شوند.

محله کودک من

این سوال بسیاری از پدر و مادرهاست که نمی دانند استفاده از پستانک برای کودکشان مضر است یا به او کمک می کند. متخصصان اعتقاد دارند تصمیم گرفتن درباره استفاده از پستانک فقط و فقط به پدر و مادر کودک بستگی دارد. اما آنها به پدر و مادرها هشدار می دهند در صورت استفاده، مزایا و معایبش را بدانند و با راه های ترک این عادت نیز آشنا شوند.

فواید پستانک
اگر شما هم ترجیح می دهید کودکتان از پستانک استفاده کند، بهتر است بدانید این کار فوایدی هم برای او و شما دارد:
* استفاده از پستانک کمک می کند کودک هنگام بی قراری و گریه آرام شود. این حس طوری است که معمولاوقتی پستانک در دهان بچه ها قرار دارد، شادتر و راضی تر از زمان های دیگر هستند.
* گاهی در شرایط ناراحت کننده به کمک پستانک می توانید کودک را به طور موقت آرام کنید. مثلازمانی که برای آزمایش خون کودک به درمانگاه می روید، یا وقتی که قرار است کودک آمپول بزند می توانید برای آرام کردن او از پستانک کمک بگیرید.
* اگر کودک همیشه هنگام خوابیدن بهانه می گیرد و نمی تواند برای خواب آماده شود، می توانید با استفاده از پستانک، او را آرام و آماده خواب کنید. معمولابچه ها وقتی از پستانک استفاده می کنند، خیلی راحت تر به خواب می روند.
* در سفرهای هوایی هم استفاده از پستانک کمک می کند درد و ناراحتی گوش کودک کاهش یابد.
* استفاده از پستانک خطر بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) رانیزکاهش می دهد.

دردسرهای پستانک
با تمام مزایایی که درباره استفاده از پستانک گفته شد، نباید از نکات منفی آن هم غافل باشیم.
* استفاده از پستانک در ماه های اول پس از تولد می تواند تغذیه نوزاد با شیر مادر را با مشکل مواجه کند.
* وابستگی کودک به پستانک هم می تواند دردسرساز شود؛ در این صورت شب ها باید دائم با گریه او بیدار شوید و پستانکی را که از دهان کودک بیرون افتاده، داخل دهانش بگذارید.
* استفاده طولانی مدت از پستانک باعث بروز مشکلات دهان و دندان برای کودک می شود.

ترک عادت استفاده از پستانک
متخصصان توصیه می کنند برای کاهش خطر بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد تا قبل از یکسالگی هنگام خواب نوزاد از پستانک استفاده شود. با این حال، وقتی کودک بزرگ تر می شود، معایب استفاده از پستانک بیشتر از مزایای آن است.
در حالی که اغلب نوزادان، بین سنین 2 تا 4 سالگی پستانک را کنار می گذارند، بقیه برای ترک این عادت به کمک والدین نیاز دارند. پس می توانید برای آرام کردن نوزادان از شیوه های دیگری مانند در آغوش گرفتن و راه بردن، شعر خواندن و ماساژ دادن او استفاده کنید. اما وقتی بچه ها بزرگ شده اند و هنوز از پستانک استفاده می کنند، می توانید با برگزاری یک جشن ساده از او بخواهید این عادت را کنار بگذارد یا این که در معامله ای کودکانه شرکت کند، پستانک را به شما بدهد و در مقابل کتاب یا اسباب بازی جدیدی بگیرد. اما اگر با این شیوه ها هم پستانک را کنار نمی گذارد، می توانید برای ترک این عادت، از پزشک یا دندانپزشک کودک کمک بگیرید.

نکاتی برای استفاده بهتر از پستانک
* تا زمانی که کودک به تغذیه با شیر مادر عادت نکرده است، از پستانک استفاده نکنید. صبر داشته باشید؛ شاید چند هفته زمان لازم باشد، اما ارزشش را دارد.
* اگر کودک علاقه ای به استفاده از پستانک ندارد، او را مجبور به این کار نکنید؛ می توانید چند روز بعد دوباره امتحان کنید یا اصلابه کلی آن را کنار بگذارید.
* اگر می خواهید از پستانک استفاده کنید، خیلی دقت داشته باشید همیشه تمیز و بدون میکروب باشد، بخصوص تا قبل از 6 ماهگی کودک که هنوز سیستم ایمنی بدنش ضعیف است.
* فراموش نکنید بدترین شیوه برای پاک کردن پستانک این است که آن را در دهان خود بگذارید و تصور کنید با این کار تمیز می شود،حال آن که با این روش فقط آلودگی های بیشتری به نوزاد خود منتقل می کنید.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)