مجله اینترنتی کودک من ❤❤

چرا بازی کودکان مهم است؟

1391/11/23 20:28
نویسنده : نوشین
6,828 بازدید
اشتراک گذاری
هنگامی که کودک شما به سن راه رفتن رسید، بازی های او تخیلی تر و پیچیده تر خواهد شد. در طول بازی، او مهارت های کلیدی همچون استقلال، خلاقیت، کنجکاوی و حل مشکلات را می آموزد.
 
 
هنگامی که کودک شما به سن راه رفتن رسید، بازی های او تخیلی تر و پیچیده تر خواهد شد. در طول بازی، او مهارت های کلیدی همچون استقلال، خلاقیت، کنجکاوی و حل مشکلات را می آموزد.
 
 
آیا بازی برای رشد کودک ضروری است؟

بدون شک، بله. بازی کردن برای رشد اجتماعی، احساسی، فیزیکی و یادگیری کودکان بسیار حیاتی و لازم است. بازی، روش کودکان برای یادگیری در مورد بدن خود و جهان اطراف است. کودک - به ویژه در یک سال اول - از هر 5 حس خود هنگام بازی استفاده می کند.

وقتی به این دست می زنم چه حسی دارد؟ وقتی آن را فشار می دهم، چه صدایی دارد؟ اگر آن را هل بدهم یا آن را بکشم چه می شود؟ اگر بالای آن بروم چه می شود؟

کشف کردن، قلب بازی های کودکانه است و از نقطه نظر کودکان همه کارها شامل این کشف و کشوفات می شوند، حتی اگر پرتاب کردن کاسه غذا از روی سینی صندلی خود باشد. کارشناسان کودک می گویند، بازی در واقع شغل کودکان است (به این ترتیب، جمع و جور کردن های پس از بازی آنها نیز شغل والدین است).

هنگامی که کودک شما به سن راه رفتن رسید، بازی های او تخیلی تر و پیچیده تر خواهد شد. در طول بازی، او مهارت های کلیدی همچون استقلال، خلاقیت، کنجکاوی و حل مشکلات را می آموزد.

بازی همچنین می تواند مهم ترین مکان برای کشف احساسات و ارزش ها و همچنین رشد مهارت های اجتماعی باشد. خیلی پیش از اینکه کودک اسباب بازی مورد علاقه خود را با خواهرش به اشتراک بگذارد، آن را با عروسک هایش به  اشتراک می گذارد.

کودک در یک مهمانی خیالی که با عروسک هایش ایجاد کرده است به طور خودانگیخته از واژه های «لطفا» یا «متشکرم» استفاده می کند. 


       
چه نوع بازی هایی برای کودکان مفید است؟


نوع بازی به مرحله رشد کودک بستگی دارد. از آنجا که بازی برای کودکان وسیله ای برای شناخت جهان اطراف است، از مهارت هایی که کودک در حال آموختن آن است به عنوان منبعی برای تشخیص بهترین فعالیت ها برای او  استفاده کنید. به طور مثال، اگر کودک سه ساله شما در حال یادگیری اشیا در دستان خود است، به او اجازه دهید تا با اسباب بازی های بزرگ و نرم بازی کند. اگر در 12 ماهگی است و به دنبال کشف دلیل و تاثیرات محیط اطراف است، با او قایم باشک بازی کنید.

در اینجا چند نوع بازی که ممکن است کودک شما در سنین مختلف به آنها علاقه داشته باشد را نام برده ایم:

•    بازی های اجتماعی

تعامل با شما و دیگران در یکسال نخست زندگی کودک بسیار مهم است. کودکان دوست دارند نگاه کنند و بخندند. کودکان بزرگ تر اصولا از بازی هایی همچون دالی موشه بسیار لذت می برند.

•    بازی با اشیا

لمس کردن، بستن، به دهان گرفتن، پرتاب کردن، هل دادن و ... وسایل مختلف یکی از بازی های مورد علاقه کودکان 4 تا 10 ماهه است.

•    بازی های کاربردی

وانمود به استفاده از وسایل موجود به روش های غیرمعمول همچون استفاده از چمن زن اسباب بازی روی چمن ها، یا صدا کردن مادر بزرگ با برس مو برای کودکان 12 تا 21 ماهه سرگرمی  بسیار جالبی است. این بازی ها، خلاقیت کودکان را شکوفا می کنند.

•    بازی های سمبولیک

این نوع بازی در سن 2 سالگی بسیار رواج دارد. در این بازی کودک از هیچ، همه چیز می سازد. به طور مثال، کودک می  تواند جعبه کفش  خود را به عنوان اتوبوس مدرسه فرض و با آن بازی کند و حتی صدای موتور را نیز با دهان خود تقلید کند. یا مثلا، حلقه های پلاستیکی را به عنوان دونات فرض کند و بخورد.

•    فیلم بازی کردن


در حدود 30 تا 36 ماهگی، کودکان دوست دارند در نقش آدم های دیگر ایفای نقش کنند. به طور مثال، نقش دکتر، معلم یا مادر را بازی می کنند.



چگونه می توان از زمان بازی کودکان بهترین استفاده را برد؟




شاید پیشنهادهای زیر کمک کننده باشند:

سعی کنید هنگام بازی فقط به اسباب بازی فکر نکنید: بازی یک فعالیت بسیار لذت بخش است و افراد، اشیا و حرکات مختلف را شامل می شود.

همه فعالیت ها از بی مفهوم صبحت کردن با یکدیگر هنگام نوزادی تا آواز خواندن در بزرگسالی و آب بازی کردن در استخر و دنبال هم دویدن در اتاق بسیار مهم هستند.

با کودک خود روی زمین بازی کنید: هنگام بازی با کودکان، آنها بسیار خرسند خواهند شد که بتوانند در شادی خود با شما سهیم شوند. هنگام بازی با کودک خود صحبت کنید تا مهارت های کلامی او را نیز هم زمان پرورش داده باشید.

هنگامی که کودک استراحت کرده و شاد است با او بازی کنید: این مساله باعث می شود از بازی های خود مسایل بیشتری بیاموزد.

وقتی کودک خسته است دیگر ادامه ندهید: کودکان آستانه تحریک پذیری متفاوتی دارند. هنگامی که متوجه شدید کودک شما خسته، بی حوصله یا بهانه گیر شده است، بازی را با او تمام کنید.

اجازه دهید کودکتان تنها و با دیگران بازی کند: هر دو نوع بازی برای کودکان مفید است.

اجازه دهید خود کودک بازی را انتخاب و کنترل آن را به دست بگیرد: شما می توانید بازی های جدید یا پیشنهادهای نو برای او داشته باشید اما این کودک شماست که باید رئیس باشد. بازی یک تفریح و سرگرمی است و اگر کودک در کاری مهارت داشته باشد، لحظات بسیار خوب و شادی را سپری خواهد کرد.
پسندها (2)

نظرات (24)

مجله خبري بروزترين ها
23 بهمن 91 21:16
بزرگترين مجله خبري ايران جديدترين خبر هاي كودك و سلامت خانواده ايران و جهان هر روز در ايميل شما
جشنواره تولید کتابهای صوتی کودکان
24 بهمن 91 13:12
عزیز بزرگوار نوشین عزیز برآنیم تا بزرگترین کتابخانه صوتی برای کودکان و نوجوانان ، بویژه کودکان نابینا را ایجاد کنیم .برای این کار، کافی است یک یا چندین کتاب مناسب کودکان و نوجوانان را انتخاب کرده، آن را بازخوانی نموه و فایل صوتی را برای ما ارسال نمائید و یا اینکه یکی از قصه ها ،داستانها و متل های محلی خود را با زبان و لهجه خود ضبط و به این جشنواره ارسال نمائید.بدین ترتیب شما علاوه بر اینکه در یک حرکت فرهنگی عظیم سهیم شده اید، بی هیچ هزینه ای جزو پدیدآورندگان کتاب کودک می شوید و همچنین در راه حفظ فرهنگ ، زبان و یا لهجه محلی خود گامی بزرگ را می پیمائید. از شما بزرگوار رسما دعوت به عمل می آید تا در اجرای این جشنواره ، درخواست " همکار افتخاری" ما را پذیرا باشید و با اطلاع رسانی یا هرگونه اقدامی که خود صلاح می دانید، یاری مان نمائید.
shamsa
1 اسفند 91 19:52
سلام.وبلاگ خیلی خوب و جالبی دارین. به وبلاگ ما هم سری بزنین،آتلیه آن لاین واقعی.فقط و فقط با 1000 تومان عکس های خود را مانند عکس های آتلیه تحویل بگیرید و از دیدن زیبایی آنها به شگفت بیایید. عکس های نی نی کوچولو ها،آقایون و حتی خانم های عزیز www.beautyphoto.persianblog.ir
جشنواره تولید کتابهای صوتی کودکان
2 اسفند 91 13:00
دوست بزرگوار نوشین عزیز برآنیم تا بزرگترین کتابخانه صوتی برای کودکان و نوجوانان ، بویژه کودکان نابینا را ایجاد کنیم . از شما بزرگوار رسما دعوت می شود درخواست " همکار افتخاری" ما را پذیرا باشید و در اجرای این برنامه فرهنگی ما را یاری فرمائید.
روشنک
3 اسفند 91 8:59
سلام از دیدن وبلاگ شما خوشحال شدم من شمارو لینک کردم منم به اسم روان شناسی لطفا لینک کنید
مامان ثمین
8 اسفند 91 0:46
بسیاربسیارعالی بودممنونم اگه دوست دارین تبادل لینک کنیم
yalda
13 اسفند 91 16:07
سلام دوست من وبلاگ خوب ومفیدی دارین..تبریک میگم.. به وب من هم سربزن...در صورت تمایل تبادل لینک کنیم... منتظرممممممممممممممممممم
لیلی
16 اسفند 91 16:14
ممنون از مطلب جالبتون، به ما همhttp://nikpak.blogfa.com/ سر بزنید
پرپرواز
17 اسفند 91 20:16
سلاممممممممممم دوست خوبم. وبلاگ زیباو قشنگی دارید.امیدوارم سایه تون همیشه روی سر فرزند زیباتون باشه. وب من در مورد شیوه ی تربیت دینی فرزندانه خوشحال میشم سری بزنید ونظر بدید. یاعلی(علیه السلام) http://pareparwaz.niniweblog.com/
نادري
17 اسفند 91 20:31
سلام به شما دوست گرامي بنده مدير سايت www.hidecor.ir هستم. من از وبلاگ شما خوشم اومد و به نظرم براي تبليغ محصول بنده تقريبا مناسبه. من ميخوام كه بنر سايت ما تو وبلاگ شما براي مدت يك ماه به نمايش در بياد .معمولا قيمت تبليغات تو وبلاگها بين دو تا بيست هزار تومن ميباشد كه بسته به امار بازديد سايتها متغير ميباشد. من ميتونم براي وبلاگ شما سه هزار تومن در ماه پول بدم. لطفا براي پاسخگويي به اين پيام حتما نام وبلاگ خود وهمچنين يك شماره تلفن جهت ارتباط راحت تر بفرستيد. براي ديدن نحوه قرار گيري درواموزش قرار دادن بنر در وبلاگ به وبلاگ زير برويد http://hidecor.blogfa.com/ اگر از اين پيشنهاد خوشتون اومد برام پيام بفرستيد نادري 09118140113
mahdi...........
25 اسفند 91 0:25
سلام خوبی؟وبلاگ خیلی زیبایی داری موفق باشیازشمایه خواهش دارم امیدوارم ردنکنی وبلاگ من الان به شماها خیلی احتیاج داره به شمایی که خیلی مهربون هستید خواهشم اینه که وبلاگ منولینک کنید ولوگوی وبلاگ منودروبلاگتان بگذاریدتابقیه عزیزان استفاده کنند وچون بازدیدشمازیاده گفتم امیدوارم بااین کارتون به امام زمان خدمتی کرده باشین کدلوگوی وبلاگ من سمت راست وبلاگ پایین لوگوها گذاشته شده منتظرجوابتم
mahdi...ܓܨܓܓܨ
5 فروردین 92 0:39
سلام...وبلاگ خوبی داری...من سرمیزنم وبلاگت وخوشحال میشم شماهم سربزنیدبه وبلاگم شهادت حضرت زهرا روتسلیت عرض میکنم ازشمایه خواهشی داشتم:اینکه وبلاگ منولینک کرده ولوگوی وبلاگ منوبذارین به وبلاگتون خیلی لطف میکنیدتابقیه هم ازوبلاگ مااستفاده کنن....ممنون ومنتظرجوابتونم لوگوی وبلاگ من سمت راست وبلاگ هست خیلی خیلی ممنون...آدرس وبلاگ:http://peirovanemahdi.ir/ راستی من درنی نی وبلاگ هم وبلاگ دارم خواستی سربزن آدرسش:http://farzandenik.niniweblog.com/
مهران
5 فروردین 92 23:25
سلام وبلاگت عالی بودخواستم به خاطر قدر دانی که شده یه پیشنهاد بدم تا حالا درآمد آنی داشتی؟یه شرکت بهت معرفی میکنم ولی به کسی نگی همین که عضو شدی با یه بار عمل کپی پیست درآمدت شروع میشه
m...ܓܨܓܓܨ
11 فروردین 92 17:58
سلام خوبی؟؟عجب وبلاگی داری ....من سرمیزنم به وبلاگت وخوشحال میشم شماهم سربزنی ونظربدییه وبلاگی زدم که پرازمطالبه وپرازسرگرمی وتصاویر حتمابیای خوشت میاد راستی یه خواهشی ازت داشتم اینکه منولینک کن ولوگوی وبلاگ منوبذاربه وبلاگت تابقیه هم استفاده کنن ممنون کدلوگوی وبلاگ من درسمت چپ وبلاگم هست یه تصویره که روش نوشتم دنیای عکس ومتحرکه زیرش کدهست اونوکپی کن بذاربه تنظیمات وبلاگت جایی که این ابذارهاروگذاشتی حتمااین کاروبکن وخبربده منم لینکت کنم راستی من لوگو وبنرهم میسازم خیلی ارزون منتظرتم
مامان آنا
20 فروردین 92 20:13
سلام خسته نباشید ازمطالب مفید شما ممنونم میخواستم وبلاگ شمارو لینک کنم
farhad
26 فروردین 92 12:18
وب مفیدی دارین محتواشم مناسب و کافیه به نظرم مرسی برای تبادل لینک با ما ابتدا ما رو با نام ● Çocuk Dünyası ● لینک کرده و به ما اطلاع دهید تا ماهم شمارو لینک کنیم
hojjat
6 خرداد 92 17:39
سلام دوست عزيز وبلاگ جالبي داريد خيلي خوشم اومد!!!! يه پيشنهاد داشتم: اگه ميشه لطفا منو با نام ♥♥♥مطالب جالب-hojjat♥♥♥ لينك كنيد و بگيد با چه اسمي لينكتان كنم يا در حاشيه وبلاگم قسمت تبادل لينک،لينک خود را ثبت کنيد. (راستي آمار بازديد وبلاگ من هم كم نيست!!) اگه بنر هم داري با تبادل بنر هم موافقم اينجوري هم آمارمن زياد ميشه و هم تو(اگه تبادل بنر ميکني بنر منو تو وبلاگت بذارو بهم خبر بده تا منم بنرتو رو تو وبلاگم قرار بدم اينم کدش: زود خبر بده كه منتظرم... راستي پيج وبلاگم 3 هست خيلي ممنون@@
شقایق
13 خرداد 92 10:17
سلام ممنون خیلی عالی بود به ما هم سر بزنید دوست خوبم http://qqq.niniweblog.com
hojjat
17 خرداد 92 12:27
سلام دوست عزيز وبسايت جالبي داريد خيلي خوشم اومد!!!! يه پيشنهاد داشتم: اگه ميشه لطفا منو با نام ♥♥♥مطالب جالب-hojjat♥♥♥لينك كنيد و بگيد با چه اسمي لينكتان كنم يا در حاشيه وبلاگم قسمت تبادل لينک،لينک خود را ثبت کنيد. (آمار بازديد وبلاگ من هم كم نيست!!) زود خبر بده كه منتظرم... راستي پيج وبلاگم 3 هست خيلي ممنون@@
نیک پاک
4 تیر 92 15:15
سلام وبلاگ خوبی دارین .مطالب تون هم جالبه و مفید.اگه دوس دارین به ما هم سر بزنین . خوشحال میشیم
زهرا مامان ایلیا (شیرین تر از عسل )
22 تیر 92 4:13
سلام عزیزم لطفا تو مسابقه نی نی وبلاگ کمکم کنید تا بتونم رای بیارم بی زحمت یه سر به وبلاگ شیرین تر از عسلم بزنید و با دیدن عکس کد 199رو به شماره پیامک 20008080200 ارسال کنید اگه براتون امکان داره با چند تا سیم کارت بفرستید یه دنیا ممنونم امیدوارم بتونم جبران کنم راستی فقط به یه نی نی میتونید رای بدید بعد از این که رای دادید به من خبر بدید تا بدونم کدوم یکی از دوستای مهربونم کمکم کردن و تعداد رای ها رو هم داشته باشم یه دنیا سپاس
خاله آویسا
22 تیر 92 5:30
با سلام وب بسیار جالبی دارین. با اجازتون من شما رو لینک کردم در صورت تمایل شما هم ما رو با نام آویسا به پاکی آب لینک کنید. ممنون
نسرین
7 مرداد 92 10:03
ممکنه مسخره به نظر بیاد ولی واقعا اتفاق میافته!می خواین صورت کسی رو که واقعا دوستون داره ببینین؟اینو به 10 نفر بفرستین بعد برین به ادرس http://amour-en-portrait.ca.cx/(این یه بازی فرانسویه)صورت کسی که دوستون داره ظاهر میشه خطر سوپریز شدن!(تقریبا 90%شبیه)
ارمغان
23 مرداد 92 13:24
سلام خیلی وبلاگتو دوس دارم عزیزم برات آرزوی موفقیت دارم اگه موافق باشی با هم تبادل لینک کنیم باعث افتخاره منه باهات در ارتباط باشم